PAINEITA OLLA FASHION


Mua jännitti ku alotin 2013 opiskelut ryhmässä, josta suurin osa oli muodin opiskelijoita. Mietin ennen ekaa päivää, mitä laittaisin päälle ja olin varma, et kaikki muut arvioi mua sen perusteella. Muistan kyl itekki kattoneeni aika tarkkaan, mitä muilla oli päällä. Ennen esittelykierrosta arvailin ketkä siitä jengistä aikoo suuntautuu muotiin ja vähittäiskauppaan ja ketkä ei. Ollaan puhuttu tästä mun kavereiden kaa ja ykski oli selittäny sen poikaystävälle, et jos ekana päivänä näyttää hyvältä ja on kivat vaatteet, ni ensivaikutelma on siisti ja voi myöhemmin näyttää spugelta :D Ei ehkä ihan näillä sanoilla, haha. 

Sit ku mentiin Ruotsiin Textilhögskolaniin vaihtoon, ni sama fiilis iski taas. Et pitääks olla joka päivä tosi fashion. Onneks siel oli kuitenki kaikenlaist hiihtäjää. Yks tyttö käytti aina jotain superjättikokosii värikkäitä pipoi ja yks yhdisti kynällä sen kulmakarvat Frida Kahlo -tyyliin. Eikä siinä siis mitään. Muuten se oliki sit sellanen mustien vaatteiden valtakunta, et kyl meki erotuttiin joukosta. Ehkä ne ajatteli, et juntit suomalaiset ku laittaa noin vaaleet vaatteet, mut siinähän ajatteli :D En tiiä voiks olla mahdollista, et musta ei sovi jollekki ihmiselle, mut mulle se ei vaan sovi. Tai mä en näytä must yhtään miltään kokomustassa. Sellaselta tylsältä enkä siis miltään. Kyl mä välil siel Ruotsis mietin, et olispa kiva olla noin nätti noin vähällä meikillä ja sellasella tavallisella suoralla, mut rennolla tukalla, joka ei sojottais joka suuntaan. Ja mietin kans, et miten ne näyttää hyvältä kaikissa mustissa kaavuissaan, koska mä en todellakaa näyttäis. Julistan kyl aina mun kavereillekki, et jos niil on jotain mitä näyttää, ni saa näyttää xD Et ehkä tää musta kaapu -mentaliteetti ei oikeen sopis mulle muutenkaa.

Tänään kävin sit Taikissa tekee yhen haastattelun, mistä tää kaikki tuliki mun mieleen. Haastattelin yhtä fashion researchin professorii vaatetuotannon ympäristövastuusta. Se koulu näytti tosi kivalta ja mietin, et olispa kiva opiskella viel joskus siel ja et oliskohan siel mulle vaik jotain sopivaa maisteriohjelmaa. Koska kivan näkönen kouluhan on just se oikee syy valita opiskelupaikka :D Joka tapauksessa taas samalla sekunnilla aloin ajattelee, kuinka ahdistavaa olis ku joka päivä pitäis miettii, miltä näyttää ja tuntuis, et kaikki muut olis nii fashion ja itellä ei mitää tyylitajuu niihin verrattuna. Sellanen olo mul on välil duuniski xD Mut siel en enää sillee välitä, ku kaikki tuntee mut jo. Sama stressi oli ku alotin harjottelun. Tuntu, et näytin epäsiistiltä pikkutytöltä verrattuna muihin, mut onneks jotku muutki tykkäs vähän rennommasta toimistolookista tai siitä vois ehkä ottaa suoraan ton toimisto-sanan pois. Ei mua kyl siel Ruotsissakaan koulus enää jossain vaihees kiinnostanu ja näytin sielki ihan milt sattuu, hehe..

Onneks mä en kuitenkaa tänää edes oikeestaa tienny, mihin olin menossa. Perustin mun vaatevalinnan siihen, et eka teen sen haastattelun ja sit käyn shoppailee vähän meikkei. Mun kokemuksen mukaan usein tollaset muodin opetus- ja tutkimustehtävissä olevat naiset pukeutuu usein aika konservatiivisesti ja kiinnittää paljon huomioo varsinki vaatteiden leikkauksiin ja materiaaleihin. Oon kelaillu yhen tunnin vaatteita tänä aamuna ties kuinka paljon ilman, et oon ite ees tajunnu sitä. Oon miettiny kaikkee tosi tärkeetä niin ku, et en haluu laittaa mitään kertakäyttökaman näköstä, ni en sit laittanu vaaleenpunast kiiltävää bomberii vaan vanhan mustan. Farkuikski valitsin jotku Uffista ostetut, ni kyl kuulkaa tollanen asiantuntija tunnistaa, et ei oo nekää ihan just kaupan hyllyltä vetästy. Oon kyl spekuloinu tätä hommaa ihan huolella xD Muun muassa sitä, et en viitti laittaa mitään nukkaneuletta, koska se näyttäis vähän huonolaatuselta eikä oikeen tukis ton mun tutkimuksen ajatusta vaatteen elinkaaren pidentämisestä laadulla.. Ni laitoin sit yhen vähemmän nukkasen neuleen, haha.

Huolestuttavaa, miten paljon tulee mietittyy, mitä laittaa päälle. Toisaalt se on tosi kivaa ja rakastan sitä, mut välil vähän raskasta, et pitääki kiinnostaa näin paljon. Pitäis vaan muistaa, et ei niitä muita ihmisii kiinnosta todellakaan yhtään. Enhän mäkään muista sen tän päiväsen haastateltavan asusta mitään muuta ku, et sillä oli musta bleiseri. En ees muista, mitä sillä oli sen alla :D Ja älkää nyt luulko ku näette mut tuol jossain rumissa vaatteissa, et taas se on kelannu viis tuntii tota karseeta asukokonaisuutta xD Toisina päivinä mua ei valitettavasti kiinnosta taas yhtään ja sit mietin myöhemmin, et miten mä oikeesti oon kehannu kävellä tuolla sen näkösenä. Mut pysyypä ainaki balanssi! Miks naisil yleensäkkään on tällasii ongelmii? Tai onks muilla? Mulla ainaki tuntuu olevan.

Nyt viel ku muistan, ni kattokaa tota ihaaanaa hohdetta mun poskipäillä. Mulla on aikasemmin ollu käytössä joku netistä tilattu vähän vaaleenpunaseen taittava hohdepuuteri, mut lahjotin sen just mun siskolle. Sain vähän aikaa sit Yves Rocherin syysuutuuksien joukossa uuden, joka on luonnollisempi ja tykkään siitä ihan sairaasti, ni halusin hehkuttaa sitä teillekki. Siinä on sellanen vaaleempi ja tummempi puoli, ni voi laittaa vaaleempaa vaik kulmaluulle ja tummempaa poskille eikä tuu sellasii epäluonnollisii vaaleita läikkii. Kynsilakkaki on samasta boxista ja jotenki tosi ihana, vaik en oikeen ikinä jaksa käyttää niitä. Olisin halunnu kertoo teille sävynki, mut en yllättäen löydä sitä täält kaaoksen keskeltä. Okei, etin sen netistä ja se oli Rouge Érable. Kerron ihan nopsasti viel, et neule on Zarasta, hame Bik Bokilta, kengät jostain Budapestistä ja laukku kirpparilta. Painaumat by Adidas, vaik valitettavasti ulkosäären kolme raitaa ei kuviin päässykkää. Nyt meen ton piskin kaa ulos, ku oon varmasti saanu tungettuu yhteen tekstiin mahdollisimman paljon kuviin liittymätöntä asiaa. Heippa!

8 kommenttia:

  1. oot söpö t. golf-anni

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ihanaa, et muistit viel golf-Annin <3 hahahhahh! sä oot megasöpö.

      Poista
  2. "Taas se on kelannu viis tuntii tota karseeta asukokonaisuutta" hahhah oot vaa ihana

    VastaaPoista
  3. mun silmissä ainaki oot erittäin fashion :P fiilaan tätä blogia päivä päivältä enemmän!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hahahh, must tuntuu et oon aina eniten fashion ku lähen koiran kaa ulos enkä yhtää mieti, mitä laitan päälle :D sillon tulee parhaat yhdistelmät, ku ei yritä! kiitos, ihana kuulla :)

      Poista
  4. löytyykö sulta insta tai lookbook? sun postaukset on aina päivän piristys!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. jeee, kiva kuulla! tällaset kivat kommentit on mun päivän piristys ja tekee mieli postailla lisää :) mun instagram on mikaelaxandra ja snäppi mikaelablaa

      Poista