Terveellisempi mutakakku


Mä oon jo pidempään miettiny, et haluisin testata jotain astetta terveellisempää leivonnaista ja niinpä päätin eilen kokeilla Kaisan vehnäjauhotonta, voitonta ja melkeen sokeritonta versioo mutakakusta. Resepti on aika rasvanen ja kaloripitonen, mut ei silti epäterveellinen. Suurin osa rasvoista on hyvii, vaik löytyy sieltä kans kookosöljyy, jonka ainoo tarkotus ainaki mun kakussa on pitää mössö koossa. Kaikesta hypetyksestä huolimatta kookosöljy sisältää kuitenki 90% kovii rasvoja eikä sillä oo oikeestaan mitään todistettuja terveysvaikutuksia. Ja joo, tiedän et kovia rasvojaki saa syödä päivittäin ja et kylmäpuristettuu luomuversiota ei oo prosessoitu, mut silti! Hehe, eksyin taas ehkä vähän aiheesta.. Joka tapauksessa ainesosat on mun mielestä hyvät, raakaversio plussaa ja koostumus ihana, mut maku ehkä vaatis viel vähän totutteluu. Kakku koostuu kahesta eri kerroksesta, joista mä ehkä jopa jättäisin päällimmäisen pois, koska avokado, stevia ja kookosöljy ei musta vaan yksinkertasesti maistu hyviltä yhessä. Mä laitan tähän nyt listan mun kakun sisällöstä, ni voitte sit päättää, mitkä niistä haluutte ite käyttää :)

Alempi (parempi) kerros:
n. 60g mantelijauhoa (Punnitse&Säästä -kaupasta)
2 rkl tummaa kaakaojauhetta
10 kpl luomu taateleita (Punnitse&Säästä -kaupasta)
1 rkl sokeroimatonta maapähkinävoita
0,5 dl rasvatonta maitoa

Ylempi kerros:
1 pehmeä avokado
1,5 rkl kylmäpuristettua luomu kookosöljyä (Punnitse&Säästä -kaupasta)
7 rkl tummaa kaakaojauhetta
4 rkl luomu ruokosokeria
4 steviatablettia murskattuna
1 tl vaniljasokeria

Sit vaan eka kerros tahnaks ja tasasesti pienen leivinpaperilla vuoratun vuoan pohjalle. Sama homma ylemmälle kerrokselle, mut sen hoitelisin pelkällä haarukalla. Alemmassa tuottaa ongelmia taatelit, ku taas ylemmässä ei oo mitään kovii aineksii eikä siks mitään sähkövempaimii tarvita. Viel vinkkinä, et älkää ainakaan ostako kokonaisii manteleita vaan mielummin mantelijauhoo, koska sauvasekotin ei kauheen hyvin kestä niiden muussaamista. Se ei myöskään tykkää niistä kokonaisista taateleista, joten suosittelisin niidenki pilkkomista ensin pieniks veitsellä. Tyhmien taateleiden ansiosta mun rakas sauvasekotin on tällä hetkellä viimeisellä matkallaan kohti kaatopaikkaa enkä haluu, et menetätte kans omanne. Koko stoorin sen viimesistä hetkistä ja eilisestä keittiökatastrofista pääsette lukee täältä. Tää mutakakku vaatii koko päivän tai yön pakkasessa, joten ihan heti sitä ei pääse maistelee. Mä oon kyl sitä mieltä, et ens kerral jättäisin varmaan päällimmäisen kerroksen pois, tekisin alemman tuplana ja lisäisin siihen viel ehkä 4 lusikallista kaakaojauhetta, koska alkuperäsessä reseptissä suurin osa siitä on päällikerroksessa. Ei toi oikeeta mutakakkuu voita, mut makeenhimo ainaki lähtee jo yhellä palalla, jos ei muuta!

Kuka haluu maistaaaa?

-Mikaela

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti