Kesäkurpitsamuhennos


Mul ei joskus ollu Barcelonas mitään ruokaa enkä jaksanu lähtee kauppaan, ni heitin pannulle vaan kaikkee mitä jääkaapista löysin eli tomaattii, sipulii, valkosipulii, pinaattii ja pestoo, ja vahingos ehkä vähän poltinki sen kaiken meiän supertehokkaalla kaasuliedellä. Seuraavalla kerralla korvasin pinaatit balsamicos marinoiduilla kesäkurpitsoilla ja tarkotuksel paistoin kastiketta tosi tosi kauan, et sain siihen oikeen maun. Myöhemmin oon huomannu, et muhennokseen kannattaa alussa lisää paljon vettä ni sitä ei tarvii koko ajan olla vahtimassa ja se kypsyyki nopeemmin. Ainekset ei myöskään maksa paljon eli sopiva ruoka opiskelijabudjettiin. Parhaalta kesäkurpitsamössö mun mielestä maistuu pennepastan ja kanan kaa.


2 sipulia
3 valkosipulin kynttä
8-10 tomaattia
iso kesäkurpitsa
balsamicoa
2 tl pestoa
suolaa
valkopippuria
sokeria 
 
Ekaks kuori ja pilko pieniks valkosipuli ja sipuli. Kuullota ne pannulla oliiviöljyssä, lisää vettä niin et sipulit peittyy ja jätä kiehumaan. Pilko sillä aikaa kesäkurpitsat aika ohuiks siivuiks, laita ne johonki mahdollisimman laakeeseen kulhoon ja kaada jonku verran balsamicoo päälle, niin et kesäkurpitsat ei kuitenkaan ui siel. Sen jälkeen poista tomaateista kannat, pilko ne nopeesti pieniks kuutioiks ja heitä pannulle. Ku tomaatit on vähän pehmenny, kalastele kesäkurpitsat balsamicosta, lisää ne tomaattien sekaan, mausta ja jätä kastike noin 20 minuutiks kiehumaan. Mä pidän levyy yleensä koko ajan vitosella, koska ideana on et kaikki neste haihtuu ja muhennos maistuis valmiina vähän grillatuilta tomaateilta. Helpointa tietty olis jos pilkkois eka kaiken valmiiks ja sit vasta alkais paistaa, mut mä en yleensä oo niin kärsivällinen, hehe. Loppuvaihees muhennoksen pitäis siis olla sen verran kuivaa, et sitä joutuu vähän rapsuttelee pannun pohjasta irti, kesäkurpitsat on suolakurkkumaisen läpikuultavii ja muhennos maistuu jopa vähän makeelta ja tarpeeks paahtuneelta.

Mä inhosin ennen kesäkurpitsaa, mut nyt siitä on tullu yks mun lempparivihanneksista ku jostain syystä mun alko Barcelonas joku päivä vaan tekee mieli sitä. Päätin kokeilla yhdistää sen mun tomaattimuhennokseen, josta tuliki sit kesäkurpitsamuhennos. En tajuu, miten voi tehä mieli jotain mistä ei tykkää mut opetus oli et aina kantsii koklaa pahoiki juttui uudestaan, haha.. Mul on jo mieles yks toinenki kesäkurpitsaresepti, jonka haluun jakaa teiän kaa!

-Mikaela

4 kommenttia:

  1. Nammm näyttää ihan törkeen hyvältä! Mulla on ihan sama ton kesäkurpitsan kanssa, rakastan sitä nykyään vaikka vihasin ennen. Hassua miten mieli muuttuu :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. niinpä! :D mä luulen, et mun viha kesäkurpitsaa kohtaan johtu siitä et olin aina syöny sitä joko raakana tai pelkästään eli en koskaan kunnolla maustettuna, hyvin tehtynä jonku ruoan kaa :D

      Poista
  2. Ai tsiisus ku näyttää hyvältä! :P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. se on kyl hyvää, kannattaa kokeilla! :)

      Poista